2019-11-08

90-talister dominerar arbetsmarknad – och psykakut

Av: Vilhelm Ögren, Co-Founder, Story Media.

Kanske har det varit så här i generationer, att generationen före en tycker att den efterkommande har fötts med silversked i mun, att den har curlats till förbannelse. Förmodligen är det så samtidigt som 90-talisterna är driftiga visionärer som ställer krav. 

Under middagar och möten, i bekantskapskretsar och på gymmet hör jag ett ständigt tjat om ”Millennials”. Där måste jag stoppa direkt och peka på begreppet. Millennials syftar till människor som är födda från tidigt 80-tal fram till millennieskiftet; dock verkar det som att 70- och 80-talisterna tror att begreppet enkom rör 90-talisterna. Det är en vanlig missuppfattning och är du nyfiken på att veta vilken generation du tillhör så kan du googla på generation X, Y eller Z. Men för att göra det enkelt så refererar jag i den här texten till ”90-talisterna”, ni vet, de som i bucket-hats och silvriga fila-skor kryllar på arbetsmarknaden just nu.

 

Så till det här ständiga tjatet som försiggår – det är ju mina upplevelser och ingen empirisk undersökning som ligger till grund för denna tes, det är helt enkelt helt självupplevt. Min känsla är att generationerna före 90-talisterna gärna pekar på utmaningarna som den nya generation de tillhör har på arbetsmarknaden.

Visst, de var inte födda under Kalla kriget och kommer varken ihåg VM-94 eller de första åren på 90-talet då lågkonjekturen satte klorna i medelklassen. 90-talisterna står inför helt andra utmaningar än tidigare generationer – och tyvärr toppar den psykiska ohälsan den listan.

 

För ett tag sedan hörde jag en skrockande röst som sa ”90-talisterna byter jobb så in i helvete ofta, ser minsann inte bra ut på ett CV”. Det ligger en sanning i att vi svenskar byter jobb oftare än någonsin. Detta ställer högre krav på oss som arbetsgivare att vara attraktiva. För är det något den nya generationen gör, i alla fall inom mediebranschen som jag tillhör, så är det att ställa krav. Det ska vi som arbetsgivare vara evigt tacksamma för.

 

90-talisterna är drömmarnas generation

Jag vill minnas att jag vid ett tillfälle var på en arbetsmarknadsdag på Handelshögskolan i Stockholm när en ung kille i dunväst, seglarskor och ett par klassiska Oliver Peoples-glasögon gled fram och undrade vad jag som arbetsgivare kunde göra för honom. Jag blev paff och tänkte att här kommer en snorunge och ställer krav, borde han inte undra vad han kan göra för oss/mig istället?

 

Jag grunnade mycket över det mötet och kände hur jag blev uppfylld istället för provocerad och sakta ändrade jag perception; här har vi en ny generation som är energisk och på med små stänk av narcissism och med attityden att inget här i världen är ouppnåeligt.

 

Kanske är det deras största fördel men kanske också deras största börda, att vara födda i en tid då mängder av information, appar och sociala medier har varit tillgängligt från början. För dem har världen varit full av möjligheter men också svårare på något vis; en generation som vågar visa sig både oövervinnlig och sårbar på samma gång. Enligt aktuella siffor från Socialstyrelsen dominerar tyvärr 90-talisterna landets psykakutmottagningar, något som bland annat P4 Blekinge har rapporterat om.

 

Psykisk hälsa på arbetsplatsen

Som arbetsgivare har man ett otroligt stort ansvar för den psykosociala hälsan på arbetsplatsen, kanske mer nu än någonsin. Man måste vårda sin personal ömt och se hela människan. Den arbetsgivare som i dag inte har resurser eller redskap att hantera psykisk ohälsa eller ännu värre, inte jobbar preventivt med interna pulsmätningar eller medarbetarundersökningar och fasta rutiner för samtal och uppföljning kommer inte att vara en lockande arbetsplats. Man kommer dessutom inte att kunna hänga med i en extremt konkurrensutsatt bransch och inte heller kunna få ut det bästa av ”drömmarnas generation”, 90-talisterna.

 

I min relativt korta karriär har jag som arbetsgivare de senaste tio åren sett attitydförändringar på arbetsmarknaden – och aldrig har det varit så kul och utmanande på samma gång som nu. 90-talisterna är driftiga visionärer som ställer krav.

 

I dag driver jag och en handfull andra individer en mindre mediekoncern med drygt 100 anställda. En stor andel av våra anställda är födda på 90-talet och jag är så stolt över att jobba ihop med så många unga och ambitiösa talanger. Utan dem är vi ingenting.

 

Vilhelm Ögren, född 1983

Co-founder av Story Media

Future Media Group

Kontakta oss

Vill du ha hjälp att synas eller veta mer om hur vi kan hjälpa dig att skapa innehåll som ger mervärde? Kontakta oss!

08 - 124 562 10
info@storymedia.se