2019-02-15

5 tips för hur du kommer på nya content-idéer

I en värld full av content söker vi ständigt efter nya idéer – och den där fantastiska, oslagbara idéen som får alla att häpna. Men ibland slår idétorkan till och vi kör fast. Hur gör man då? Vi har tipsen för hur du lyckas när inspirationen sinar.

1. Håll dig uppdaterad & trendspana
Vi omges konstant av nyheter och trender – och det kan vi utnyttja. Grotta ner dig i relevanta medier och kanaler för att hänga med i vad som händer inom just ditt område. Då kan du både vara proaktiv och reaktiv i ditt content-skapande. Vad skrivs det om? Finns det någon tråd du kan spinna vidare på? Mycket finns att hämta – det gäller bara att vara engagerad och veta var du ska leta.

2. Titta på konkurrenterna
Att titta på vad andra gör kommer mest sannolikt leda dig fram till fler idéer. Såklart ska du inte kopiera någon annan, men att hämta inspiration och ta lärdom från vad som gått bra eller mindre bra för andra kan leda dig till ett helt oväntat och framgångsrikt spår.

Om du ser något, läser något eller helt enkelt kommer över något som du tycker är extra bra eller inspirerande – spara ner det! Det kanske är en artikel, ett videoklipp, en intervju eller något annat som fick dig att reagera. När du behöver inspiration kan du snabbt och enkelt titta tillbaka.

3. Vad söker målgruppen på?
Att skapa förståelse för vad målgruppen gillar är A och O för att pricka rätt med din content marketing. Leta upp några populära nyckelord som just din målgrupp söker på så är du en bit på vägen till en ny idé.

4. Brainstorma med andra
En klassiker av en anledning. Ibland behöver vi slå våra huvuden samman för att komma någonstans. Ta vara på den kompetens du har runt omkring dig. Kanske kan du bolla med personer som inte är inblandade i samma projekt som du för att få en ny synvinkel? Brainstorming är ett smart och effektivt sätt att generera nya idéer på.

5. Underskatta inte pauserna
Det finns något som kallas för ”den kreativa pausen”. Vad som menas med det är att hjärnan bearbetar information när du låter den vila från det du gör en stund, och därmed blir det också lättare för nya idéer att dyka upp. Det är alltså hjärnans sätt att säga åt oss att vi också behöver pausa ibland. Känner du att du har kört fast – ta en paus, byt miljö och gör något annat för att träda in i rollen som idésprutare på nytt.

 

Kontakta oss

Vill du ha hjälp att synas eller veta mer om hur vi kan hjälpa dig att skapa innehåll som ger mervärde? Kontakta oss!

08 - 124 562 10
info@storymedia.se