1. Håll dig uppdaterad & trendspana
Vi omges konstant av nyheter och trender – och det kan vi utnyttja. Grotta ner dig i relevanta medier och kanaler för att hänga med i vad som händer inom just ditt område. Då kan du både vara proaktiv och reaktiv i ditt content-skapande. Vad skrivs det om? Finns det någon tråd du kan spinna vidare på? Mycket finns att hämta – det gäller bara att vara engagerad och veta var du ska leta.
2. Titta på konkurrenterna
Att titta på vad andra gör kommer mest sannolikt leda dig fram till fler idéer. Såklart ska du inte kopiera någon annan, men att hämta inspiration och ta lärdom från vad som gått bra eller mindre bra för andra kan leda dig till ett helt oväntat och framgångsrikt spår.
Om du ser något, läser något eller helt enkelt kommer över något som du tycker är extra bra eller inspirerande – spara ner det! Det kanske är en artikel, ett videoklipp, en intervju eller något annat som fick dig att reagera. När du behöver inspiration kan du snabbt och enkelt titta tillbaka.