2020-03-26

Karantän-mode: Så här jobbar Story Media hemifrån

Coronakrisen har ställt om hela världens rutiner, så även Story Medias. De senaste veckorna har vi jobbat hemifrån och medarbetarna tycker generellt att det har gått bättre än förväntat. Arbetet rullar precis som vanligt i full fart – men bakom kulisserna ser det lite annorlunda ut nu än det gjorde för en månad sedan.

Text: Gwendeline Zakhour, Story Medias första distanspraktikant

Sedan hemmakontoren installerades runtom i Stockholm har våra möten blivit kortare och dagarna mer produktiva. Enligt Victor Christophe, Content Manager, lägger man ofta mer tid på småprat under fysiska möten än när de sker digitalt, men att teamet inte har något problem med att hålla dialogen levande även under distansarbetet. Andrea Svanberg som är ansvarig för Content Creation-teamet håller med.

– Alla kommunicerar väldigt aktivt, speciellt i chattverktyget Teams. Story Media har nästan mer kontakt med varandra nu på distans. Det går jättebra och teamet håller sig uppdaterade om vad som pågår så att vi snabbt kan hjälpa varandra om det behövs.

Jobbar i köket
När vi frågar runt i bolaget verkar de flesta tycka att det fungerar bra att jobba hemifrån. Produktiviteten är hög och distraktionerna enkla att hålla ur vägen. Även tekniken har hittills fungerat fint, trots lite överbelastning i början.

Den mest populära arbetsplatsen hemma hos våra medarbetare är vid köksbordet – vilket tyvärr kan medföra det klassiska köksstol-syndromet med ryggont och stelhet. Varför våra medarbetare väljer att arbeta just från köket är de inte riktigt säkra på, men svar som att det ju är närmare maten och att köksbordet är högre än soffbordet dyker upp.

”Barn-anarki varje dag”
Våra medarbetare har förstås även olika sociala förhållanden hemma. Vissa bor själva, andra tillsammans med andra och några har barn. Videokonferenser är relativt enkla när man bor själv – men när det kommer till pigga barn i bakgrunden är det lite annorlunda.
– Det är anarki här hemma varje dag. Barn behöver verkligen stimuleras hela tiden, skrattar Johan Sandberg, Market Activation Manager, i en videoträff med barnen springande i bakgrunden.

Det märks även att våra kost- och motionsvanorna har förändrats sen vi började jobba hemifrån. Vissa lutar sig mot snabbmat som fryst pizza, färdiga pastarätter och take away-mat. Andrea Svanberg tror att snabba kalorier behövs då många medarbetare deltar i bolagets gemensamma morgonträningspass över Teams, men att hon själv har andra preferenser.
– Digestivekex är min go-to men mjölkchoklad har jag ätit varje dag under den här karantänen, jag kan inte sluta.

Kontorsljud på Youtube
Trots att arbete hemifrån är en minst sagt stor omställning gör alla sitt bästa för att göra det bästa av situationen. Vissa tycker att det är kämpigt att inte få någon fysisk kontakt och tystnaden är ett återkommande problem för många, som ju är vana vid att arbeta på kontoret med både musik och säljpitchar i bakgrunden. Vårt nyaste tillskott och Story Medias första distanspraktikant, Gwendeline Zakhour, har kommit på sitt eget sätt att tackla problemet: hon spelar kontorsljud på Youtube för att skapa en bättre arbetsstämning.

– Det är roligt att se att Story Media-teamet har en positiv inställning till situationen och ser detta som en kortvarig omställning. Alla ser fram emot att få komma tillbaka till kontoret, till sina arbetsrutiner, kollegor och vardagskläder. Vi vet inte hur lång tid det kommer att ta innan vi är där, men till dess fortsätter vi jobba vidare tillsammans. Digitalt, men fortfarande tillsammans.

Kontakta oss

Vill du ha hjälp att synas eller veta mer om hur vi kan hjälpa dig att skapa innehåll som ger mervärde? Kontakta oss!

08 - 124 562 10
info@storymedia.se